5 Replies Latest reply: Mar 7, 2014 10:25 PM by Herbert2001 RSS

Where can I find web dither window in Fireworks CS6 as displayed on Help.adobe.com?

K@@tje

I'm totally new in Adobe-land. I work with Firework CS6 and try to find the window to change a color by web dithering (see -> http://help.adobe.com/nl_NL/fireworks/cs/using/WS4c25cfbb1410b0021e63e3d1152b00db4b-7f86.h tml#WS4c25cfbb1410b0021e63e3d1152b00cfa7-7ff9). I've searced for 2 hours, but can't find it anywhere. Please help!

• 1. Re: Where can I find web dither window in Fireworks CS6 as displayed on Help.adobe.com?
          Herbert2001 Community Member

Dat helpbestand is bedoeld voor de (erg) oude CS versie, and de dither opties bestaan sinds CS6 niet meer in Fireworks. Adobe verwijderde die omdat bijna niemand ze werkelijk gebruikte (volgens hen).

Ik moet ook toegeven dat dithering en veilige webkleuren een erg verouderde aanpak zijn intussen.

Ergerlijk te noemen is dat ik geen Nederlandstalig CS6 equivalent voor die pagina kon vinden - wat erg verwarrend zal werken voor een beginner.

Daarbij moet ik helaas ook nog toevoegen dat de ontwikkeling van Fireworks is opgegeven door Adobe sinds vorig jaar maart(?), dus ik zou er geen tijd meer insteken. Het is een dood pakket. Helaas.

• 2. Re: Where can I find web dither window in Fireworks CS6 as displayed on Help.adobe.com?
            K@@tje Community Member

Ben blij dat ik - gezien je antwoord - toch niet die donkerblonde doos ben, die ik dacht te zijn ;-)...

Ik vraag me alleen nog wel af waarom dithering en veilige webkleuren een verouderde aanpak zijn. Het leek mij juist erg handig. Hopelijk kun je me nog iets wijzer maken?

In ieder geval alvast bedankt voor deze reactie. Dat scheelt me veel extra uren zoekwerk.

• 3. Re: Where can I find web dither window in Fireworks CS6 as displayed on Help.adobe.com?

Er zijn verscheidene redenen waarom het niet zoveel zin heeft om je druk te maken over zogenoemde "veilige" webkleuren:

1) de 216 veilige webkleuren waren vroeger van belang toen schermen en videokaarten maximaal 256 kleuren op het scherm konden tonen. De resterende kleuren waren vastgezet voor het besturingssysteem, zodat de interface elementen niet van kleur zouden veranderen. Tegenwoordig kan elke computer met gemak miljoenen kleuren weergeven.

2) dithering werd gebruikt om het gemis van kleurtinten te simuleren. Dithering veroorzaakt echter grotere bestanden (meer informatie) dan een true colour verloop in PNG. Dit heeft ook nog te maken met het feit dat een 8bit formaat zoals GIF een tabel van index kleuren moet opslaan naast de pixelinformatie, wat vaak een groter bestand als resultaat heeft.

3) dithering en transparantie ziet er gewoon niet goed uit op de meeste schermen.

4) de hoop dat de veilige webkleuren identiek zouden worden weergegeven op alle schermen en systemen is een utopie: het hangt van zoveel factoren af (hardware beperkingen, of het scherm kleurgecalibreerd is, de hoek van waar het scherm wordt bekeken, en zoveel meer) dat dit ook geen zin heeft.

5) alle systemen kunnen alle kleurtonen weergeven. PNG ondersteunt volle gedeelde transparantie - dus waarom zou je jezelf beperken tot gif 8bit met verlopen die geditherd zijn?

6) tools zoals Color Quantizer kunnen PNG bestanden met volledige transparantie behouden en het aantal kleuren beperken van 16 to 4096 - geweldige kwaliteit met transparantie en een zeer goede bestandsgrootte.

7) werken met dithering en veilige webkleuren kost uiteindelijk veel meer tijd, en levert slechtere kwaliteit op met vaak grotere bestanden.

Tussen twee haakjes: vermijd GIF tenzij je een kleine animatie moet tonen. Gebruik enkel PNG en JPG. PNG levert altijd kleinere bestanden op dan GIF - het enige probleem is dat Adobe's programma's erg slecht zijn in het optimaliseren van PNG bestanden. Daarom is het een goed idee om ColorQuantizer in te zetten. http://x128.ho.ua/color-quantizer.html

• 4. Re: Where can I find web dither window in Fireworks CS6 as displayed on Help.adobe.com?
                K@@tje Community Member

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Het is me nu duidelijk waarom dithering achterhaald is. Ga op een later (of eigenlijk vroeger) moment me verdiepen in ColorQuantizer. Leuk om op deze manier zo snel zoveel nieuwe dingen te leren.

• 5. Re: Where can I find web dither window in Fireworks CS6 as displayed on Help.adobe.com?

Voor alle duidelijkheid: ik zeg niet dat dithering geen plaats heeft in web graphics - verre van dat! Wanneer je een PNG met een beperkt kleurenpalet maakt, is dithering vaak een goede manier om bepaalde probleemsituaties op te lossen.

De combinatie van dithering en jezelf beperken tot de 216 "veilige" webkleuren heeft weinig zin tegenwoordig.