3 Replies Latest reply on Jan 27, 2015 2:53 PM by Jeff A Wright

Kunnen de vragen ook in het nederlands -Dutch- gesteld ?

Fotofriek

Ik heb een probleem met Lightroom en wil daar graag over praten in Nederlands,  is dat mogelijk? Andere helpdesk ?

• 1. Re: Kunnen de vragen ook in het nederlands -Dutch- gesteld ?
          Mylenium Most Valuable Participant

Simply fire away. That is what the translate feature is for and I have a reasonable grasp of reading Dutch as well.

Mylenium

• 2. Re: Kunnen de vragen ook in het nederlands -Dutch- gesteld ?
            Fotofriek Level 1

Ik heb grote problemen met Lightroom 5.7  . Ongeveer 2000 foto's weg . Lightroom 5.7 herhaalde malen vastgelopen met twee cat. en totaal 18000 foto's .

Was er echt dagen ziek van , zoveel foto's weg.

Alles wat ik aan foto's importeer slaat ( dacht ik) LR op op de D schijf. Zo staat het nog steeds ingesteld.

Een extra back-up maakte ik een paar jaar op de F schijf . Kun je zo instellen bij importeren in LR.

Na verloop van tijd loopt de F schijf toch aardig vol, ondanks anderhalf TB en besluit ik de extra back-up op F schijf te verwijderen nadat ik eerst zowel de Catalogus als de bronbestanden heb gekopieerd naar een externe nieuw schijf. Immers alles staat ook al op D , dacht ik. Dus niet. 8 maanden foto's kwijt inclusief foto's van de huwelijksreis 2-2012.  Rare is dat het loopt tot en met november 2011 en dan verder gaat augustus 2012

9 maanden raw. bestanden en bewerkingen foetsie.

Alles 3 x nagezocht gekeken of ik met Recuva nog wat kon terugvinden op de gewiste F schijf. Wel wat maar niet noemenswaardig. Alleen daar waar niets overschreven is. Ipad nagezocht waar ze ook een hele tijd op stonden, i.d.d. stonden, niet meer terug te halen, gewist na overzetten naar PC. Maar ook dan blijf je hopen.

Een hele harde leer om niet te vertrouwen op Lightroom. Dat zie je dus maar weer. Van alles back-up en zelfs vaak 2x ,  maar niet van de F schijf. 

Hele discussies op forum wel of niet de NEF bestanden bewaren of extra kopieën maken van de gemaakte DNG's in LR,  nou doe het maar wel. Zie hier wat een ellende.

LR 5.7    CS6    W7 64  PC SSD 256 MB 

importeren LR4.jpgimporteren LR.jpg

Vriendelijke Groet,

Gerard Terpstra

• 3. Re: Kunnen de vragen ook in het nederlands -Dutch- gesteld ?
              Jeff A Wright Adobe Employee

Moving this discussion to the Photoshop Lightroom forum.