3 Replies Latest reply on Jun 2, 2015 1:57 AM by [Jongware]

Tekst niet meer aanpasbaar na photoshop

michaelp1805

Goeienavond,

ik ben volop bezig met het ontwerp van mijn visitekaartje in Indesign.
      Nu hadden we het idee om op de achtergrond een foto licht te laten doorkomen wat we uiteindelijk via photoshop hebben gedaan.
      Nu is er echter één probleem. Ik kan de originele tekst in het bestand (via Indesign) niet meer aanpassen na photoshop te hebben gebruikt.
      Iemand die al enige ervaring heeft met dit probleem of hulp kan bieden?

Liefst in mensentaal

Alvast bedankt

mvg,

Michael

• 1. Re: Tekst niet meer aanpasbaar na photoshop
          [Jongware] Most Valuable Participant

Bedoel je tekst in het plaatje (wat nu - in gewone mensentaal - deel van het plaatje is geworden, en dat is dan de reden!) of bedoel je soms dat er in je InDesign document wat tekst staat wat op zich niets met je gePhotoshop heeft te maken maar daarna ineens niet meer bewerkbaar is?

• 2. Re: Tekst niet meer aanpasbaar na photoshop
            michaelp1805 Level 1

Het is de originele tekst die in een indesign bestand is ingevoerd.
            Ik heb via Photoshop enkel een achtergrondfoto er achter gestoken en daarna weer met indesign geopend maar nu kan ik de tekst ook niet meer aanpassen.

Alvast bedankt

• 3. Re: Tekst niet meer aanpasbaar na photoshop
              [Jongware] Most Valuable Participant

Dat is inderdaad niet helemaal normaal ... maar het kan aan 1001 verschillende dingen liggen!

Kijk als eerste eens of het aan de Laag-instellingen ligt: Adobe InDesign * Lagen

Het kan bijvoorbeeld zijn dat er:

1. een object bovenop je tekst ligt,

2. de tekst-laag vergrendeld is,

3. het tekst-object zelf vergrendeld is.

4. ... (ik weet zeker dat er meer van dit soort dingen waren ... dit zijn in ieder geval de duidelijkste).

Probeer ook eens voor de grap dat plaatje weg te gooien (alleen maar tijdelijk natuurlijk), en kijk of de tekst dan wel aanklikbaar is.

Oh ja – is het mogelijk dat je per ongeluk (of misschien wel expres) op de toetscombinatie voor Tekst omzetten naar Contouren heb gedrukt? (Adobe Illustrator * Tekst opmaken) Als dat zo is kan je met de witte pijl losse punten selecteren ... en dan ben je de sigaar als je geen back-up meer hebt, want eenmaal omgezet naar Contouren is niet herstelbaar. (Wel met Ongedaan maken, maar daar zal het inmiddels wel te laat voor zijn.)