4 Replies Latest reply on Sep 4, 2015 7:43 AM by leen42

Hoe kan je portretformaat foto's pan en zoomen zonder delen van het plaatje te verliezen

leen42 Level 1

Hoe kan je in Premiere Elements portretformaat foto's pan en zoomen zonder delen van het plaatje te verliezen

• 1. Re: Hoe kan je portretformaat foto's pan en zoomen zonder delen van het plaatje te verliezen
          fredowww66 Level 1

Pannen en Zoomen tegelijk kan niet (toch niet in versie 11, welke ik heb). Het is pannen OF zoomen. Zoomen terwijl het hele plaatje zichtbaar blijft lijkt me onmogelijk. Inzoomen is net focussen op een detail ... En voor pannen geldt eigenlijk hetzelfde maar in horizontale richting dan ... Je vraag lijkt me dus nogal vreemd ?

• 2. Re: Hoe kan je portretformaat foto's pan en zoomen zonder delen van het plaatje te verliezen
            leen42 Level 1

Bedankt voor je antwoord.

Hieronder een meer uitgebreide beschrijving van het probleem:

Wanneer je in Premiere Elements 13 een portretformaat foto (staand beeld)

wilt inzoomen (gereedschap pannen en zoomen) is het grootste venster gelijk

aan de breedte van van de foto, de hoogte van het venster wordt bepaald

door de standaard breedte / hoogte verhouding die is ingesteld voor het

project. Het uitgangsplaatje waarop je nu kunt zoomen is een* liggend *beeld,

met een breedte gelijk aan de breedte van het oorspronkelijke (staande)

plaatje, de boven en onderkant liggen buiten het venster. Daardoor kan niet

vanuit het volledige (staande) beeld ingezoomd worden. Vervelend. Is daar

een oplossing voor?

Ik los het nu op door in Photoshop het staande plaatje te kopiëren naar een

liggend achtergrond beeld en daarna in Premiere op dit bewerkte beeld in te

zoomen, dat is erg omslachtig.

2015-08-28 16:56 GMT+02:00 fredowww66 <forums_noreply@adobe.com>:

Hoe kan je portretformaat foto's pan en zoomen zonder delen van het

plaatje te verliezen created by fredowww66

<https://forums.adobe.com/people/fredowww66> in *Premiere Elements Tips &

Tricks* - View the full discussion

<https://forums.adobe.com/message/7908083#7908083>

• 3. Re: Hoe kan je portretformaat foto's pan en zoomen zonder delen van het plaatje te verliezen
              fredowww66 Level 1

"boven en onderkant liggen buiten het venster" schrijf je ... ?

Je kan voor alle objecten op de tijdlijn (dus ook foto's) kiezen of de foto volledig in beeld moet komen of niet (indien niet staat er dus maar een gedeelte van de foto op het scherm). Dat is het geval als de resolutie/afmetingen van de foto groter zijn dan de settings van je project.

De instelling of er herschaald (dus de foto volledig tonen, meestal is dat dan met zwarte randen want foto's zijn geen 16:9 formaat) moet worden of niet kan op 2 plaatsen: bij de algemene instellingen: voorkeuren/algemeen/standaard schalen naar framegrootte. Als je het daar aanvinkt (je moet dat wel doen voordat je objecten naar de tijdlijn sleept !!!) geldt dat voor al je objecten op de tijdlijn.

Persoonlijk zou ik dit afraden. Wanneer je namelijk wil zoomen op een foto is het best om niet eerst herschaling toe te passen maar alles in te stellen bij zoom.

De tweede manier om een object te herschalen is rechts klikken op het object in tijdlijn en daar aanvinken "schalen naar framegrootte". Wanneer je dus niet wil inzoomen of pannen op een foto stel je de herschaling dus best zo in.

Voor de foto's waar je wil zoomen, in PE 11 staat dat onder gereedschappen/pannen en zoomen. De werkwijze is dat je in het 1e kader aangeeft met welk beelduitsnede moet gestart worden en kader 2 geeft aan met welk beelduitsnede moet gestopt worden. Je kan ook nog opgeven of voor en na start en eindbeeld even moet gewacht worden.

Nog een algemene richtlijn voor foto's in PE: ik zou aanraden om je foto's in 2 mappen te zetten: 1 map met foto's welke je gewoon wil tonen (volledig) en 1 map met enkele foto's waar je wil op inzoomen in premiere elements.

Voor de map volledige foto's maak of herschaal je je foto's in fotoshop met de juiste resolutie (vb 1920x1080 als dat je projectinstelling is). Je zal dus moeten kiezen of je randen rond de foto wil of de foto beeldvullend moet zijn (en er dus een deel van de foto verloren gaat). Zelf kies ik voor het laatste. Door dit werkje in fotoshop te doen bespaar je premiere elements de herschaling (fotoshop kan dat beter, je kan daarvoor zelfs met macro's werken om een hele folder te herschalen). Voor de foto's waar je in premiere elements wil gaan op inzoomen zou ik de herschaling wat hoger nemen dan 1920x1080. Zo zal je op een ingezoomd beeld toch nog scherp beeld hebben. Voor de herschaling in fotoshop mag je de dpi waarde gewoon op 72 zetten, dat is voldoende voor 95% van de tv's, schermen enz en zal het bestand kleiner maken. Nadien uiteraard al je foto's invoeren in premiere elements (en zorgen dat herschaling dus af staat in de algemene instellingen).

• 4. Re: Hoe kan je portretformaat foto's pan en zoomen zonder delen van het plaatje te verliezen
                leen42 Level 1

Hartelijk dank, mijn probleem is opgelost en het inzicht in de

mogelijkheden van Premiere is verdiept.

Op 29 augustus 2015 19:44 schreef fredowww66 <forums_noreply@adobe.com>:

Hoe kan je portretformaat foto's pan en zoomen zonder delen van het

plaatje te verliezen created by fredowww66

<https://forums.adobe.com/people/fredowww66> in *Premiere Elements Tips &

Tricks* - View the full discussion

<https://forums.adobe.com/message/7911160#7911160>