6 Replies Latest reply on Oct 15, 2015 6:55 AM by tonel_NX1

Nytt camera, Samsung NX1, får ikke raw-filene inn i lightroom 4.4

tonel_NX1 Level 1

Jeg kjøpte et systemkamera, SamsungNX300, for tre åtr siden. Her fulgte det med en Lightroom, versjon 4, som jeg etter hvert har oppgradert til 4.4.

Denne har fungert utmerket, ingen problem med å få inn raw-filene.

Nå har jeg oppgradert til systemkameraet Samsung NX1. Har lastet ned Samsung DNG converter 3.0.0., som skulle til fot å kunne få rawfilene inn fra det nye kameraet til Lightroom, sa ekspeditøren... (Synes det høres rart ut, da det jo ikke er DNG-filer jeg skal ha...)

Men det går altså ikke. Jeg får følgende beskjeder:

Det står først: Dert finns ingen tilgjenglig førhandsvisning for den her filen.

Så står det: Vissa importåtgjerder utførdes inte. Før filen anvends ett farglege som inte støds (1) SAM_0041.SRW  Med det nye NX1-kameraet fulgte det en versjon av Lightroom 5. Ekspeditøren i butikken der jeg kjøpte kameraet anbefalte å laste inn denne i sted for 4.4-eren, og mente det da ville løse seg.  Er det slik? Jeg er redd for å rote det til, slik at det blir kaos i bildene!!! Hvis jeg laster inn 5-eren, vil den da legge seg istenfor 4.4-eren, eller vil den legge seg i tillegg.  Jeg har Backups, Lightroom 4 Catalog Prieviews. Irdata, og Lightroom 4 catalog liggende på en eksten harddisk, og jobber alltid fra den. Selve programmet ligger på PC-en jeg jobber på.  Hvordan er det best at jeg går frem her nå?  Vennlig hilsen Tone Larsen  larsentone@live.no mobil: +47 980 45 035